Verhogen van het libido bij de vrouw

Een laag libido bij vrouwen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ontstaat een laag libido over een bepaalde tijd, om deze reden is het lastig aan te tonen waar het nou precies vandaan komt. Vrouwen tot een jaar of 25 hebben vaak een hoog libido, daarna neemt het langzaam af. Het libido wordt door hormonen beïnvloedt en is op deze leeftijd sterk aanwezig. Ook speelt de menstruatiecyclus een grote rol bij het libido, net als emoties, spanning en stress en bijvoorbeeld de lichamelijke of geestelijke gesteldheid. Het verhogen van het libido van de vrouw kan op meerdere manieren.

Zowel lichamelijke als mentale oorzaken

Afgezien van lichamelijke oorzaken zijn er bij vrouwen (vaker dan bij mannen) mentale oorzaken vaak een reden voor een laag libido. Intimiteit missen in je relatie, zorgen om de kinderen, druk maken over je werk en hierdoor slecht slapen; de zin in intimiteit is bij de meeste vrouwen dan nog ver te zoeken. Ook een laag zelfbeeld, je niet prettig voelen in je eigen lichaam of het gevoel hebben dat er een prestatiedrang is. dit kunnen allemaal de reden zijn van een laag libido.

Wat kun je er zelf aan doen?

Wil je je libido verhogen als vrouw? Dit kan allereerst op een natuurlijke manier. Zorg ervoor dat je gezond eet en zoveel mogelijk snelle koolhydraten vermijdt. Snelle koolhydraten zitten bijvoorbeeld in wit brood en witte pasta. Deze koolhydraten zorgen voor de aanmaak van insuline en dit heeft als effect dat er minder testosteron wordt aangemaakt.

Ook is sporten erg belangrijk voor een hoog libido. Met name krachttraining zorgt voor een verhoogd testosteron gehalte. Zorg ervoor dat je minimaal drie keer per week sport en zeker een uur per dag beweegt. Daarnaast drink je gemiddeld twee liter water per dag. Mocht een gezonde leefstijl niet leiden naar ene hoger libido, dan kun je gaan kijken naar alternatieve oplossingen.