Mensen die werkzaam zijn binnen de psychologie zijn over het algemeen geïnteresseerd in de geest, en hoe deze het gedrag beïnvloed. Sommige psychologen werken direct met mensen, door middel van therapie of behandelingen. Anderen doen onderzoek, waarbij ze verschillende ziektes onderzoeken, ontwikkeling, persoonlijkheid en andere gerelateerde gebieden die de hersenen omvatten. Psychologen kunnen in bijna elke sector werken. Sommige van deze sectoren zijn het leger, bedrijven, onderwijsinstellingen, gezondheidszorg, klinieken of milieu organisaties, onder andere. Klinische psychologen zijn over het algemeen professionals die worden geassocieerd met de psychologie. Het stereotype beeld van dit type is een warrig persoon die op een bank ligt, terwijl de bedachtzame psychiater naast hem zit in een stoel, al doende notities makende onderwijl de vraag “En hoe voelt u zich hier bij?”, stellend. Terwijl een klinische psycholoog inderdaad de nadruk legt op mentale gezondheid, is dit niet alles wat er binnen dit vakgebied gebeurd. Sommige specialisatie gebieden binnen dit vakgebied zijn jeugdzorg, ouderenzorg, leerproblemen,geneesmiddel – of drankmisbruik, en emotionele trauma. Deze professionals kunnen zowel academisch als privaat werken, of in een ziekenhuis. Ze stellen de diagnose en behandelen hun cliënten zo goed mogelijk. Om een klinisch psycholoog te worden moet men eerst een master behalen, maar de meeste van deze vakgebieden vereisen een doctoraat. Wanneer iemand meer geïnteresseerd is in de onderzoek kant van psychologie, zijn er voldoende carrièremogelijkheden die diepgaand onderzoek mogelijk maken. Sommige van deze zijn onder andere engineering, gezondheid, gemeenschap, consument, bio psychologie en cognitieve psychologie. Hoewel enkele van deze posities zich richten op gebieden direct gerelateerd aan gezondheid doen enkele, zoals consumenten psychologie, onderzoek naar consumentengedrag ten behoeve van succesvolle marketing campagnes en strategieën. Een consumenten psycholoog onderzoekt waarom mensen producten kopen, of niet, verschillende media uitingen, het beslissingsproces en succesvolle marketing strategieën uit het verleden. Het doel van deze tak van de psychologie is het bestuderen van consumenten gedachten processen tijdens het nadenken over de aanschaf van bepaalde goederen of diensten. Ze proberen daarna een marketing benadering te formuleren die de interesse wekt van het doelpubliek. Andere onderzoeksgebieden richten zich op specifieke leeftijdsgroepen, of een groep mensen, om het ontwikkelingsproces beter te begrijpen. Meerdere studies kunnen zich richten op het leerproces, gedragsproblemen, externe factoren of werkplek gedrag. |
https://www.depsycholoog.nl/apeldoorn/ |