Wie een dagje ouder wordt, weet dat zijn of haar flexibiliteit niet meer is wat het geweest is. Als je als kind een gloednieuw rubberen elastiekje bent, dan ben je als 65 plusser een verdroogd elastiek dat bij de minste uitrekking knapt. Hier kunnen we nou eenmaal weinig aan doen. Het helpt om in beweging te blijven en elke dag minstens een uur te bewegen. Voor ouderen is zwemmen heel goed voor de flexibiliteit en wandelen is goed voor de beweging en om de hoogstnodige vitamine D binnen te krijgen. Toch kan je nooit meer zo fit zijn als vroeger, dus is het slim om binnenshuis een aantal maatregelen te nemen om je veiligheid te bevorderen. Een ongeluk zit namelijk altijd in een klein hoekje. Bovendien is angst is nooit een goede raadgever, dus als je bang bent om te  vallen, dan gebeurt dat ook sneller. In het huis is de badkamer meestal de plek van de grootste en gevaarlijkste ongelukken, dus in dit artikel focus ik me daar op. Ik leg uit hoe je je badkamer veiliger kan maken en welke hulpmiddelen bij mobiliteitsproblemen je kan gebruiken.

 

In de badkamer is het vaak nat, omdat er gedoucht of gebadderd wordt. Deze nattigheid in combinatie met gladde oppervlaktes geeft een heus slipgevaar. Om dit gevaar tegen te gaan, raad ik aan om een antislip kleedje in de douche te leggen en voor het bad te leggen. Als je helemaal veilig wil zijn, dan laat je een douche installeren die geen opstapje of drempel heeft. Een ander hulpmiddel voor veilig douchen, is een douchekruk. Daar kan je lekker op zitten tijdens het douchen. Hiernaast is het slim om bij de WC extra handsteunen- en grepen te plaatsen. Zo kan je je altijd goed staande houden. Want dat is waar het om gaat; zo lang mogelijk je waardigheid en zelfstandigheid behouden.

https://lavicta.nl/