Binnen de 15 jaar die dit tijdperk vormen, zouden de verschillende experimentele ontwerpen en alternatieve energiesystemen gemarginaliseerd worden. Hoewel de moderne touringcar al eerder was uitgevonden, was het pas toen Panhard et Levassor’s Système Panhard een brede licentie en adoptie kreeg, dat er herkenbare en gestandaardiseerde auto’s ontstonden. Dit systeem specificeerde voormotorige, achterwielaangedreven interne verbrandingsmotoren met een schuifversnellingsbak. Traditionele voertuigen in koetswerkachtige stijl werden al snel verlaten en de runabouts van het buckboard verloor hun voorkeur met de introductie van de tonus en andere minder dure touringcarrosserieën.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

In 1906 was de ontwikkeling van stoomauto’s gevorderd en zij behoorden in die periode tot de snelste wegvoertuigen.

Gedurende deze periode ontwikkelde de automobieltechnologie zich snel, mede doordat honderden kleine fabrikanten met elkaar concurreerden om de aandacht van de wereld te trekken. Belangrijke ontwikkelingen waren onder andere het elektrische ontstekingssysteem (door middel van een dynamotor op de Arnold in 1898, hoewel Robert Bosch, 1903, de neiging heeft de eer te krijgen), onafhankelijke vering (in 1873 bedacht door Bollée) en vierwielremmen (door de Arrol-Johnston Company of Scotland in 1909). Voor de vering werden op grote schaal bladveren gebruikt, hoewel er nog veel andere systemen in gebruik waren, waarbij hoekstaal de plaats innam van gepantserd hout als het favoriete materiaal van het frame. Transmissies en gashendels werden op grote schaal toegepast, waardoor verschillende kruissnelheden mogelijk waren, hoewel voertuigen over het algemeen nog steeds discrete snelheidsinstellingen hadden, in plaats van het oneindig variabele systeem dat men in auto’s uit latere tijdperken gewend was. Veiligheidsglas maakte ook zijn debuut, gepatenteerd door John Wood in Engeland in 1905. (Het zou pas in 1926, op een Rickenbacker, standaarduitrusting worden.)

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

De New York to Paris Race van 1908 was de eerste reis van de wereld per auto. Duitse, Franse, Italiaanse, Italiaanse en Amerikaanse teams begonnen op 12 februari 1908 in New York City met drie van de deelnemers die uiteindelijk Parijs bereikten. De VS bouwde Thomas Flyer met George Schuster (coureur), die de race won met 22.000 mijl in 169 dagen. Ook in 1908 werd in Peru de eerste Zuid-Amerikaanse auto gebouwd, de Grieve. In 1909 werd Rambler de eerste autofabrikant die zijn auto’s uitrustte met een reservewiel dat op een vijfde wiel werd gemonteerd.

1908-1927 Ford Model T – de meest geproduceerde en beschikbare 4-persoons auto van die tijd. Het gebruikte een planetaire transmissie, en had een pedaal-gebaseerd controlesysteem. Ford T werd uitgeroepen tot de meest invloedrijke auto van de 20e eeuw in de internationale Car of the Century awards.
1909 Hudson Model 20 – vernoemd naar het nominale vermogen, en verkocht op de eerste markt voor 900 dollar.
1909 Morgan Runabout – een zeer populaire motorwagen, fietsers werden in deze periode in veel grotere hoeveelheden verkocht dan 4-persoons auto’s.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

1910 Mercer Raceabout – beschouwd als een van de eerste sportauto’s, de Raceabout gaf uitdrukking aan de uitbundigheid van het rijdende publiek, net als de op dezelfde manier ontworpen Amerikaanse Underslung en Hispano-Suiza Alphonso.
1910-1920 Bugatti Type 13 – een opmerkelijk race- en toerismemodel met geavanceerde techniek en design. Soortgelijke modellen waren de Types 15, 17, 22, en 23.
1914-1917, de Kaishinsha Motor Works geëxploiteerd door Masujiro Hashimoto in Tokio, tijdens de import, montage en verkoop van Britse auto’s, produceerde de Kaishinsha Motor Works ook zeven eenheden van een tweecilinder, 10 pk “all-Japanse” auto genaamd Dattogo. Kaishinsha was de eerste autofabrikant in Japan.
1917 Het Japanse bedrijf Mitsubishi bouwt de Mitsubishi Model A, allemaal met de hand gebouwd in beperkte aantallen voor Japanse managers.
Vintage tijdperk

De Amerikaanse autofabrikanten verwachtten in de jaren twintig van de vorige eeuw dat ze binnenkort zes miljoen auto’s per jaar zouden verkopen, maar deden dit pas in 1955. Talrijke bedrijven verdwenen. Tussen 1922 en 1925 daalde het aantal Amerikaanse personenautobouwers van 175 naar 70. De Amerikaanse autofabrikanten namen in de periode van 1922 tot 1925 af. H.A. Tarantous, hoofdredacteur van “MoToR Member Society of Automotive Engineers”, suggereerde in een artikel van de New York Times uit 1925 dat velen niet in staat waren om de productie te verhogen en het hoofd te bieden aan de dalende prijzen (als gevolg van de productie van de assemblagelijn), met name voor laaggeprijsde auto’s. De meeste van hen waren niet in staat om de productie te verhogen en de prijzen te verlagen. De nieuwe pyroxylineverf, de achtcilinder motor, de vierwielremmen en de ballonbanden waren de grootste trends voor 1925.

1922-1939 Austin 7 – een van de meest gekopieerde voertuigen ooit, die als voorbeeld dient voor auto’s over de hele wereld, van BMW tot Nissan.
1922-1931 Lancia Lambda – een zeer geavanceerde auto voor die tijd, de eerste auto met een dragende monocoque en onafhankelijke voorwielophanging.
1924-1929 Bugatti Type 35 – een van de meest succesvolle racewagens aller tijden, met meer dan 1.000 overwinningen in vijf jaar tijd.
1925-1928 Hanomag 2/10 pk – een vroeg voorbeeld van pontonstyling.
1927-1931 Ford Model A (1927-1931) – na het te lang in productie houden van het messing tijdperk Model T, brak Ford uit het verleden door zijn modelserie te herstarten met de 1927 Model A. Meer dan 4 miljoen exemplaren werden geproduceerd, waardoor het het de best verkochte model van die tijd was. De Ford Model A was een prototype voor het begin van de Sovjet massaproductie (

https://www.car-bags.com/nl/